BTW-aangifte corrigeren kan straks alleen digitaal

Vanaf 1 januari 2018 kunnen ondernemers een correctie op de BTW-aangifte, de zogenaamde suppletie-aangifte, alleen nog maar digitaal doorgeven. Dit moet dan of via de site van de Belastingdienst of met de eigen software of via de adviseur gedaan worden.

Een ondernemer is verplicht om eventuele fouten in de ingediende BTW-aangifte (tool) aan de Belastingdienst te melden. Geeft hij te weinig BTW aan in de aangifte (tool), dan kan hij de betaling van belastingrente voorkomen als hij binnen drie maanden na afloop van het jaar een suppletieformulier invult. Wijzigingen/fouten doorgeven hoeft echter niet altijd met een suppletie. Is de teruggaaf of de bijbetaling namelijk lager dan € 1.000, dan mag de ondernemer deze meenemen in de eerstvolgende aangifte.

Drie manieren om suppletie te doen

Na 1 januari 2018 kan een ondernemer een suppletie-aangifte op drie manieren doen:

  • inloggen op de site van de Belastindienst bij het onderdeel Inloggen voor ondernemers;
  • door middel van eigen software; of
  • de adviseur geeft de suppletie digitaal door.

Afgelopen maart zijn de huidige boetes voor de inning van balansschulden voor de BTW vervangen door de tarieven uit het Besluit Bestuurlijke Boeten Belastingdienst.