Opschorting van eis één bankrekeningnummer
Voor de uitbetaling van de toeslagen mag u nog maar één rekeningnummer doorgeven. De rekening moet daarbij op naam staan van degene die recht heeft op die toeslag. Klopt dit niet, dan zet de Belastingdienst de uitbetaling van uw toeslag stop. De ombudsman heeft echter veel klachten hierover gekregen en daarom vraagt hij staatssecretaris Weekers van Financiën de maatregel op te schorten.
In het bericht ‘Fiscus accepteert nog maar één bankrekening’ kon u al lezen over deze maatregel. Deze geldt sinds 1 december. De Belastingdienst zal om extra bewijs vragen als het rekeningnummer niet op naam staat van de toeslagontvanger. In de praktijk blijkt de invoering van deze maatregel echter behoorlijk rommelig. Toeslagen worden stopgezet zonder dat mensen een bericht hebben gekregen, het lukt niet altijd om de juiste informatie aan de Belastingdienst door te geven en de Belastingdienst verwerkt de gegevens niet altijd op de juiste manier.
Financiële problemen door stopzetten toeslagen
Veel problemen dus! Met vragen over deze problemen kunt u contact opnemen met de BelastingTelefoon, maar uit ons bericht ‘BelastingTelefoon stelt uw geduld op de proef’ bleek al dat de Belastingdienst al die vragen helemaal niet aan kan. Het gevolg is dat mensen in de financiële problemen komen doordat de toeslagen niet worden uitbetaald. De Nationale ombudsman heeft de staatssecretaris daarom verzocht de niet-betaalde toeslagen alsnog uit te betalen. Door de maatregel tijdelijk op te schorten, krijgen de mensen meer tijd om de goede gegevens door te geven en kan de Belastingdienst alle gegevens op een juiste manier verwerken. Het is nu de vraag of de staatssecretaris aan deze oproep van de Nationale ombudsman gehoor gaat geven.