Tips voor als u zelf lesmateriaal maakt
20 augustus 2014
Zelf leermiddelen ontwikkelen bespaart niet alleen kosten, maar biedt u ook de mogelijkheid om het lesmateriaal beter te laten aansluiten op de wensen van uw organisatie. Het kost wel tijd om zelf materiaal te maken. Ook moet u een helder beeld hebben van de onderwerpen die aan bod moeten komen en welke leervormen geschikt zijn.
Als u zelf aan de slag gaat met het ontwikkelen van lesmateriaal, moet u zich allereerst afvragen:
- wat de leerdoelen zijn;
- welke onderwerpen aan bod moeten komen;
- welk niveau het materiaal moet hebben;
- welke werkvormen u wilt toepassen.
Het lesmateriaal moet een duidelijke structuur hebben en in een logische volgorde staan. Dit betekent onder meer dat u medewerkers vooraf informeert over wat ze gaan leren.
Nog meer aandachtspunten bij ontwikkelen lesmateriaal
Een aantal andere aandachtspunten bij het zelf ontwikkelen van leermiddelen:
- Geef aan wat de cursist in een hoofdstuk, oefening of praktijkonderdeel zal leren.
- Benoem wat nodig is om opdrachten goed te kunnen uitvoeren.
- Zorg voor concrete opdrachten en maak duidelijk hoe deze zullen worden beoordeeld (toets, praktijkhandeling, verslag enzvoorts).
- Sluit aan bij het kennisniveau van uw werknemers.
- Zorg voor opdrachten die de cursist uitdagen en motiveren om actief aan de slag te gaan.