Mkb’ers zijn slecht op de hoogte van gevolgen AVG
De meeste ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf (mkb) hebben nog geen kaas gegeten van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) die in mei 2018 van kracht wordt. Dat is kwalijk, want elke ondernemer krijgt ermee te maken!
Ondernemersplatform MKB-Servicedesk vroeg aan 3.192 mkb-ondernemers naar hun kennis van de Algemene verordening gegevensbescherming. De AVG gaat op 25 mei 2018 de Nederlandse Wet bescherming persoonsgegevens (WBP) vervangen (tool). In heel Europa gaan dan dezelfde regels gelden voor de privacy van gegevens van werknemers en klanten.
Belgische mkb’ers nog minder sjoege van AVG
Ondernemers moeten zich dringend op die overstap voorbereiden, want de privacyregels in de AVG zijn strenger dan in de huidige WBP en de boetes bij overtreding van de wet zijn veel hoger (tool). Toch blijkt uit het onderzoek van MKB-Servicedesk dat de AVG aan ruim 60% van de ondervraagde mkb-ondernemers volledig voorbij is gegaan. Nog eens 15% dacht dat de AVG niet voor hen geldt. Slechts 22% van de mkb’ers heeft al maatregelen genomen of gepland.
Nederland is hiermee overigens niet het slechtste jongetje van de klas; uit vergelijkbaar Belgisch onderzoek bleek bijvoorbeeld dat de AVG voor maar liefst 84% nieuws was.
AP moet anticiperen op problemen mkb bij invoering AVG
Daarnaast is het merendeel (81%) van de ondervraagde mkb-ondernemers niet enthousiast over de voorlichting die de overheid over de nieuwe privacyregels geeft. Hier is een rol weggelegd voor privacywaakhond Autoriteit Persoonsgegevens (AP). MKB Nederland heeft de AP geadviseerd om niet alleen maar te hameren op de hoge boetes, maar zich meer te verplaatsen in de problemen waar mkb’ers in de praktijk tegenaan lopen bij hun voorbereidingen op de nieuwe wet (tool).