Incompanytraining inzetten voor teambuilding
Bij het inkopen van opleidingen staat u elke keer weer voor de keuze of u medewerkers intern of extern een training laat volgen. Beide vormen hebben zo hun voor- en nadelen, het hangt er maar net vanaf wat uw doel is.
Als het grote voordeel van incompanytrainingen worden altijd genoemd: lagere kosten, geen reistijd en de mogelijkheid van maatwerk. Dat is zonder meer waar, maar er is ook iets voor te zeggen om een training juist buiten de deur te houden. Bijvoorbeeld als u wilt stimuleren dat medewerkers loskomen van de dagelijkse werkpraktijk, omdat er gebrainstormd moet worden of er innovatieve concepten op tafel moeten komen. De keuze voor in- of extern opleiden hangt dus samen met uw doelstelling. Meestal staat er namelijk meer op de agenda dan alleen kennis vergroten.
Interne training middel om draagvlak te vergroten
Dat organisaties meestal voor incompany kiezen, komt onder andere doordat opleidingen en trainingen ook gebruikt worden om de onderlinge samenwerking te verbeteren; voor teambuilding dus. Afdelingen moeten met elkaar aan de slag en informatie en ideeën uitwisselen en dat is beter te realiseren bij een incompanytraining. Als het doel van een training is om een verandering te introduceren en te implementeren, helpt intern trainen ook om voldoende draagvlak te creëren. Medewerkers die na de training op de werkvloer komen, kunnen direct het geleerde in de praktijk brengen en andere collega’s op weg helpen. Bedenk dus altijd welke afgeleide doelen er zijn en hoe u die het beste kunt realiseren.