Brainstormen in fasen
Brainstormen helpt bij het ontwikkelen van nieuwe ideeën of producten en het aanboren van nieuwe markten. Een brainstormsessie geneert vaak oplossingen die niet voor de hand liggen. Een effectieve brainstorm kent verschillende fasen.
De deelnemers formuleren eerst een gezamenlijk doel. Dit doel is bij voorkeur motiverend, zodat iedereen vol enthousiasme de brainstormsessie ingaat. Vervolgens begint het brainstormen, waarbij een deelnemer alles mag opschrijven wat in hem opkomt, of het nu wel of niet verband houdt met het onderwerp van de brainstorm. Direct in een bepaalde richting denken is namelijk niet goed voor de creativiteit. De deelnemers kunnen ervoor kiezen een wekker te zetten en in rondes van bijvoorbeeld drie minuten te werken. In de eerste ronde kunnen zij hun eigen ideeën opschrijven, in een tweede ronde kunnen zij ideeën opschrijven die geïnspireerd zijn op de uitkomst van de eerste ronde.
Realistische ideeën gaan door naar de testfase
De ideeën schrijven de deelnemers bij voorkeur op losse kaartjes. Zo kunnen zij de kaartjes in de fase erna makkelijk groeperen en verrassende combinaties maken. Deelnemers doen er goed aan niet in de valkuil (tool) ‘dat werkt toch niet’ te trappen, want dat is slecht voor de creativiteit en het enthousiasme. Zelfs als ideeën uit de lucht lijken gegrepen, kunnen ze elkaar versterken. Uit de kaartjes kiezen de deelnemers een aantal combinaties die realistisch genoeg zijn om te testen. Nu is het zaak om concrete acties te formuleren, de verantwoordelijkheden te verdelen en een follow up te plannen.