Steeds vaker zieke werknemers
In het eerste kwartaal van 2013 hoger is het kortdurend ziekteverzuim hoger dan in diezelfde periode in 2012. Steeds vaker verzuimden werknemers door ziekte. Zodra bekend is wat de oorzaak is van het frequent kort verzuim, kan uw onderneming maatregelen nemen om het verzuim te verlagen. Een lager ziekteverzuim zorgt ook voor een hoger resultaat.
Frequent kort verzuim moet u zeker niet onderschatten. Vaak is er iets anders aan de hand dan de klacht waarmee de werknemer zich – herhaaldelijk – ziek meldt. Bij vijf ziekmeldingen vanwege misselijkheid moet er een belletje gaan rinkelen. Aanpak van het achterliggende probleem voorkomt misschein herhalende ziekmeldingen.
Te hoge werkdruk oorzaak nummer 1
Om frequent kort verzuim aan te pakken, is het belangrijk te achterhalen wat de echte reden is van het verzuim. Een frequent verzuimgesprek inplannen kan daar zeker bij helpen. Zodra de oorzaak bekend is, kunt u met de werknemer overleggen wat er moet gebeuren. Misschien kan een kleine aanpassing in het werk of de arbeidsomstandigheden voorkomen dat de werknemer zich opnieuw ziek meldt. Er zijn verschillende oorzaken van frequent kort verzuim:
- Een werknemer ervaart een te hoge werkdruk of onzekerheid over zijn baan.
- Een werknemer is ontevreden met het werk.
- Een werknemer ervaart een slechte relatie met de werkgever of collega’s.
- Een werknemer heeft een kwetsbare conditie.
- Een werknemer heeft persoonlijke problemen.
Werknemers houden zelf aantal ziekmeldingen niet bij
Wees duidelijk over de momenten waarop een werknemer wordt uitnodigt voor een frequent verzuimgesprek. Zo voorkomt u dat werknemers zich ongelijk behandeld voelen. Leg deze regels vast in het verzuimbeleid. U kunt bijvoorbeeld afspreken dat er een gesprek plaatsvindt als een werknemer zich meer dan drie keer in een jaar ziek meldt. Zorg voorafgaand aan het gesprek voor een overzicht van de ziekmeldingen. Werknemers die frequent verzuimen, realiseren zich meestal niet hoe vaak zij zich daadwerkelijk ziek melden.