Bekijk ’t: tevreden maximizers

Het onderste uit de kan halen maar toch ontevreden zijn. Dat is in het kort het lot van zogenoemde maximizers. Ze willen te allen tijde de beste prestaties neerzetten. Dat klinkt leidinggevenden misschien als muziek in de oren maar het heeft ook nadelen.

Veel leidinggevenden zouden het liefst de hele werkvloer vullen met werknemers die de lat hoog leggen en altijd optimaal proberen te presteren. De Amerikaanse psycholoog Barry Schwartz noemt ze ‘maximizers’ (zie TedTalk hieronder). Deze werknemers willen echter altijd meer of beter. En dát is precies waar het fout gaat.

Tevredenheid is van belang voor goed functioneren

Voor maximizers is het nooit goed genoeg, het kan altijd beter. Dit leidt vaak tot ontevredenheid en frustraties. Op de lange termijn kan dat weer leiden tot stress en burn-out met langdurige uitval tot gevolg. Tevredenheid (tool) is belangrijk om goed te functioneren. Om de tevredenheid onder prestatiegerichte werknemers te vergoten, kunnen leidinggevenden samen met de werknemers concrete criteria vaststellen waaraan ze graag willen voldoen in hun functie en werkwijze. Presteren binnen een duidelijk vastgesteld kader helpt maximizers om in te zien dat dit goed genoeg is en om tevreden te zijn.