Help werknemers zich geen bedrieger te voelen

Werknemers blijken nogal eens last te hebben van het zogenoemde bedrieger-syndroom. Met name leidinggevenden hebben vaak het gevoel dat ze hun succes niet verdiend hebben en dat ze lang niet zo goed in hun werk zijn als anderen denken. Met deze vijf tips kunt u werknemers met bedrieger-syndroom helpen.

Als werknemers last hebben van het bedrieger-syndroom, kan hun werk daar behoorlijk onder lijden. Ze hebben gevoel dat ze hun succes te danken hebben aan geluk en niet aan hun kwaliteiten of competenties. Hierdoor zijn ze continu bang dat het slechts een kwestie van tijd is voordat hun onkunde aan het licht komt. Met name als ze een nieuwe rol in uw organisatie moeten vervullen, hebben ze last van angst en stress. De Britse Ashridge Business School heeft onlangs een onderzoek gepubliceerd dat meer inzicht biedt in dit ‘imposter syndrome’.

Twijfel en angst het hoofd bieden

De volgende tips kunnen helpen om twijfel en angst door het bedrieger-syndroom tegen te gaan:

  • Begint u te twijfelen aan uw eigen kunnen en stijgen uw hartslag en ademhaling, probeer dan rustig en diep adem te halen.
  • Houd controle over uw denken en handelen. Stress hoort bij uw werk maar probeer altijd rustig en positief te blijven. Ga ervan uit dat u de situatie aankunt. U zult dan beter functioneren dan als u de situatie als een bedreiging ziet.
  • Grijp een kans als die zich voordoet. Van een kans aangrijpen zult u zelden spijt krijgen, van een kans laten schieten wel!
  • Schakel een coach in die u begeleidt bij zelfevaluatie en die u ondersteunt bij het maken van keuzes.
  • Wees u bewust van uw gedachten en probeer angsten en negatieve gedachten om te buigen (mindfullness).