U bent hier

OR & Medezeggenschap
Daling OR-scholing hakt erin voor opleiders

Daling OR-scholing hakt erin voor opleiders

Hoewel uit het onderzoek van CBM naar OR-scholing blijkt dat OR-leden in 2013 niet veel minder scholing volgden dan in 2012, laten opleidingsinstanties weten dat zij een sterke daling zien in de vraag naar scholing, oplopend tot wel 40%. De CBM geeft als mogelijke verklaring dat er sprake is van een verschuiving in de keuze voor scholingsvorm.

In het bericht ‘OR-leden volgen in 2013 niet minder scholing’ kunt u lezen dat OR-leden in 2013 niet veel minder scholing en vorming hebben genoten dan in het jaar ervoor (gemiddeld afname tussen de 5,6% en 6,5%). Wat daarentegen uit het onderzoek onder de opleidingsinstanties blijkt, is dat opleiders wél een sterke afname zien in de scholingsvraag. Zo blijkt uit het onderzoeksrapport (pdf) dat zowel het totaal aantal cursussen als het totaal aantal dagdelen scholing en vorming flink daalde. Het aantal cursussen daalde met 34,7% en het aantal dagdelen met 30,0%.

OR’en kopen scholing in bij zzp’ers, ambtelijk secretarissen en anderen

De gegevens dat OR-leden niet significant minder gebruik hebben gemaakt van hun scholingsrecht, maar dat opleiders wel aanzienlijk minder scholingsvragen hebben gekregen, staan haaks op elkaar. De CBM geeft als mogelijke verklaring dat:

  • OR’en scholing inkopen bij andere aanbieders dan de traditionele opleiders, zoals zzp’ers, ambtelijk secretarissen en juristen;
  • OR’en om andere vormen van ondersteuning vragen;
  • OR’en kritischer zijn op de inhoud en het aantal dagdelen scholing. 

Conclusies over invloed WOR-wijziging op OR-scholing nog te vroeg

De CBM zette dit onderzoek uit, omdat de WOR-heffing per 1 januari 2013 werd opgeheven en het OR-scholingsrecht in de Wet op de ondernemingsraden (WOR) per 19 juli 2013  werd versterkt. De CBM wilde weten welke invloed die ontwikkelingen hebben gehad op het scholingsgedrag van OR’en in het afgelopen jaar. Of de afschaffing van de WOR-heffing en het versterken van het wettelijk scholingsrecht daar directe invloed op hebben gehad, blijkt niet uit het onderzoek. In het onderzoeksrapport concludeert het CBM dat het: “na één jaar te vroeg is om conclusies te kunnen trekken over de stelselwijziging. De scholingsmarkt is in beweging en de effecten van de wetswijziging moeten nog uitkristalliseren.”