Effectief samenwerken met de arbodienst
Om preventieve maatregelen te nemen tegen verzuim en uw arbeidsongeschikte werknemers weer (gedeeltelijk) aan de slag te krijgen, is een goede samenwerking met de arbodienst belangrijk. Onlangs heeft de werkgeversvereniging AWVN samen met de brancheorganisatie voor Vitaliteit, Activering en Loopbaan (OVAL) een folder gemaakt, die u helpt om deze samenwerking vorm te geven.
In de folder ‘Tienpuntenplan voor gezonde samenwerking tussen werkgevers en arbodienstverleners’ komen zowel de aandachtspunten bij het selecteren van een goede arbodienst als de samenwerking met de arbodienst aan bod. Het is een hulpmiddel bij het maken van goede, heldere afspraken over de inkoop van de arbodienstverlening en helpt bij de invulling van de praktische samenwerking. Eén van de tien punten uit de folder is het vormgeven van het verzuimbeleid en de verzuimbegeleiding. De auteurs stellen dat één dag verzuim een werkgever gemiddeld € 250 kost door verminderde productiviteit en de kosten voor een eventuele vervanger. Door goed samen te werken met uw arbodienstverlener kunt u het verzuim aanpakken en positief beïnvloeden.
Checklist voor selecteren van een arbodienst
Voor het selecteren van een passende arbodienst hebben AWVN en OVAL een checklist opgesteld. Controleer bij het kiezen van een arbodienst bijvoorbeeld of deze wel gecertificeerd is, of de uitgangspunten van de arbodienst met betrekking tot bijvoorbeeld verzuim bij uw organisatie(cultuur) passen en ga na in welke branches de arbodienst ervaring heeft.