Verkeersveiligheid met bestelbus moet beter

De bestelbussen zijn zorgenkindjes. Er zijn veel verkeersongevallen met busjes en het ministerie van Verkeer en Waterstaat (V&W) wil dit aanpakken. Ze hebben raad gevraagd aan TNO. Die hebben de veiligheidscultuur in kaart gebracht bij tien bedrijven die dagelijks bestelbusjes inzetten. Werkt uw organisatie ook veel met bestelbusjes? Dan kunt u van dit onderzoek vast leren. Als u de juiste maatregelen treft, wordt de weg naar het werk toe net zo veilig als de werkplek zelf.

Kennisorganisatie TNO heeft met een Safety@CoreBusiness-scan en de Hearts&Minds-scan de veiligheidscultuur bij de tien bedrijven met bestelbusjes geanalyseerd. De scans delen deze bedrijven in vijf fasen in: de pathologische fase, de re-actieve fase, de calculatieve fase, de pro-actieve fase en de generatieve fase. In welke fase zit uw organisatie? Zit u in de pathologische fase, dan is er geen enkele aandacht voor veiligheid. Zit u in de generatieve fase, dan bent u constant bezig met veiligheid. Maar liefst 80% van alle bedrijven bevindt zich in de re-actieve fase. Wat inhoudt dat er alleen aandacht is voor verkeersveiligheid als er een ongeluk is gebeurd.

Met beleid veilig rijden

In welke fase uw organisatie ook zit, u bent er voor het veiligheidsbeleid en moet dit veranderen als het nodig is. Veiligheid moet onderdeel worden van het primaire bedrijfsproces. Dit is de beste manier:

1. Maak veiligheid een vast onderdeel van stafvergaderingen;
2. Zorg er voor dat een safety manager in het managementteam komt; 
3. Zet boordcomputers in om rijgedrag te registreren en te analyseren.

Met dit laatste moet u wel oppassen. Uw werknemers kunnen zich door een boordcomputer al snel aangetast voelen in hun privacy, dus houdt daar rekening mee bij het opstellen van beleid. Het is ook niet niks als elke kilometer en elke plek waar het bestelbusje is, exact wordt bijgehouden. Bedrijven als Masco, ZeroDelta en Routevision hebben zulke apparaten.