OR KLM bezorgd om centralisatieplannen
De ondernemingsraad van KLM maakt zich fikse zorgen om mogelijke plannen van moederbedrijf Air France-KLM om de controle over belangrijke onderdelen naar Frankrijk te verplaatsen. De OR stuurde daarom een brandbrief naar de directie.
De OR heeft van werknemers die een hoge positie binnen de organisatie bekleden berichten ontvangen waaruit zou blijken dat het holdingbestuur meer macht naar zich toe wil trekken. Daardoor komen volgens de raad zeggenschap over belangrijke zaken als strategie, commercie en digitalisering op het spel te staan. De OR is van mening dat alle beslissingen die via Frankrijk worden genomen, traag gaan of verzanden. Met de brief wil de OR een noodsignaal afgeven bij de directie.
OR kan dankzij initiatiefrecht actie ondernemen
De ondernemingsraad van KLM luistert in deze situatie naar zijn achterban en wacht niet af tot er een verzoek in het postvakje belandt op basis van het adviesrecht (tools) of instemmingsrecht (tools), maar onderneemt actie. Staat er in de nabije toekomst geen vergadering met de bestuurder op de agenda? De OR kan op basis van artikel 23, lid 1 van de Wet op de ondernemingsraden (WOR) een verzoek voorzien van motivatie indienen bij de bestuurder om een vergadering in te plannen. Bovendien kan de OR volgens lid 3 ook een schriftelijk voorstel indienen bij de bestuurder, die daar minstens één keer met de OR over moet vergaderen, voor hij schriftelijk zijn besluit meedeelt.
Onrust bij KLM vanwege impopulaire bezuinigingsmaatregelen
Het rommelt op meerdere fronten bij KLM. Eerder al was de OR van de luchtvaartmaatschappij in het nieuws omdat hij een zaak bij de Ondernemingskamer (OK) had aangespannen over de inzet van minder cabinepersoneel op verre vluchten. De directie wilde op deze manier bezuinigen op personeelskosten. De OK oordeelde dat de OR op dit vlak geen adviesrecht heeft, maar de strijd is nog niet gestreden. Het cabinepersoneel dreigt namelijk over te gaan tot acties als KLM deze maatregel blijft hanteren.