Reken op betrouwbare informatie bij crisis

Mocht er een ramp of crisis uitbreken, dan is het belangrijk dat de werknemers zo snel mogelijk duidelijke en betrouwbare informatie krijgen. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor de organisatie. Ook landelijk gezien moet de bevolking zo snel mogelijk weten wat er speelt en of zij actie moeten ondernemen. Daarom is de speciale crisiswebsite van de overheid vernieuwd.

Al sinds 2005 moet de website crisis.nl duidelijke informatie aan het publiek geven in het geval van een crisis, ramp of calamiteit. Aangezien dit af en toe misging – in de tijd van de brand bij Chemie-Pack in Moerdijk lag de website er bijvoorbeeld een tijd uit – was het nodig om de website te vernieuwen. Nu de website vernieuwd is, kan de site twee miljoen bezoekers op hetzelfde moment aan en 40 miljoen pageviews per uur. Op de website zijn belangrijke telefoonnummers, nieuwsberichten en advies te vinden. Bezoekers kunnen alle informatie makkelijk delen via Twitter, Hyves, Facebook en LinkedIn. Zo raakt het publiek ook betrokken bij het verspreiden van betrouwbare informatie in het geval van een crisis.

Bedrijfshulpverleners en telefoonnummers

Ook binnen uw organisatie is het van belang om de werknemers goed te informeren in het geval van een crisis. Misschien kunt u uw voordeel doen met de aanpak van de overheid. Creëer bijvoorbeeld een speciale pagina op het intranet met de namen van de bedrijfshulpverleners, belangrijke telefoonnummers en andere informatie.