Uw achterban moet centraal staan
Hoe meer uw bestuurder de werknemers centraal stelt in zijn beleid, des te beter zullen de bedrijfsresultaten uiteindelijk zijn. Als ondernemingsraad wist u dit natuurlijk al, maar dit is ook de centrale boodschap van het Manifest goed werkgeverschap dat kort geleden aan de Sociaal Economische Raad (SER) is aangeboden.
Als een werkgever in zijn werknemers investeert, loont dat: gemotiveerde werknemers zijn minder ziek en zijn productiever. Ook levert het betere bedrijfsresultaten en meer innovatie op. Vindt u dat uw bestuurder zich een beter werkgever zou kunnen tonen, dan kunt u hem eens wijzen op het Manifest Goed Werkgeverschap (pdf) dat u kunt downloaden op de site van Great Place to Work. Dit is een organisatie die onderzoek doet naar en adviseert over goed werkgeverschap. Het manifest is opgesteld door Beste Werkgevers, de sociale partners AWVN, CNV en VNO-NCW Jong Management en het Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie.
Luisteren is de basis
Het manifest roept werkgevers op om de werknemers te inspireren, op gelijkwaardig niveau met hen te communiceren en een veilige omgeving te bieden waarin ze alles kunnen zeggen. Ook staan er concrete aanbevelingen in op het gebied van onder meer werving en selectie, communicatie, beloning en ontwikkeling. Uw bestuurder moet luisteren naar zijn werknemers, op basis van gelijkwaardigheid de dialoog aangaan en ideeën en suggesties uit de organisatie laten komen. De werkgever moet zijn waardering uiten, omdat dit betrokkenheid en loyaliteit stimuleert en gewenst gedrag versterkt. Bedanken is volgens het manifest overigens meer dan extra belonen.