Nieuwe bijtellingstarieven gepubliceerd
Vanaf 1 januari 2019 zijn er nog maar twee bijtellingstarieven voor de auto van de zaak: 4% en 22%. Het tarief van 4% zal alleen gaan gelden voor de eerste € 50.000 van de aanschafwaarde van volledig elektrische auto’s.
In de Autobrief 2.0 is voorgesteld dat er per 2019 nog maar twee bijtellingscategorieën voor het privégebruik van de auto van de zaak komen. Vrijwel alle auto’s van de zaak waarin de werknemer ook privé rijdt, vallen dan onder het bijtellingstarief van 22%. Alleen voor volledig elektrische auto’s is er een verlaagd tarief van 4%. Deze lage bijtelling geldt alleen voor de eerste € 50.000 van de aanschafwaarde. De aanpassing van de bijtellingstarieven gebeurt niet in één klap, maar stapsgewijs (zie tabel hieronder). De nieuwe bijtellingscategorieën gaan niet gelden voor lopende contracten, maar alleen voor nieuwe contracten.
Plug-in hybride auto behandelt het kabinet als reguliere auto
Het kabinet wil de komende jaren ook de motorrijtuigenbelasting (MRB) en de Belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) aanpassen. De volledig elektrische auto’s behouden de vrijstelling voor de MRB en BPM. Plug-in hybribes wil het kabinet meer als reguliere auto behandelen. Over deze voornemens kon u al eerder lezen in het nieuwsartikel ‘Vermindering stimulering plug-in hybride auto’. Voor reguliere auto’s gaat de MRB per 2017 met gemiddeld 2% omlaag. De MRB voor de meest vervuilende auto’s zal per 2019 juist stijgen. Daarnaast gaat de BPM tot 2020 geleidelijk met gemiddeld 12% omlaag.