Ken de gevaren van cybercriminaliteit

MKB-Nederland en minister Opstelten van Veiligheid en Justitie lanceren op korte termijn een campagne die als doel heeft om het bewustzijn over cybercriminaliteit te vergroten. Veel ondernemingen krijgen ermee te maken, terwijl veel ondernemers en werknemers niet op de hoogte zijn van de risico’s.

Cybercriminaliteit kent vele gezichten. Zo zijn er natuurlijk computervirussen, maar ook phishing valt onder dit etiket. Uit een peiling van MKB-Nederland bleek dat ongeveer 40% van de ondernemers vorig jaar met virussen of phishing te maken kreeg. Zo’n 60% van hen maakt zich zorgen over hun systeembeveiliging. Maar toch is ongeveer 45% van de ondernemers niet op de hoogte van de risico’s van cybercriminaliteit.

Eenvoudige maatregelen helpen

Eenvoudige maatregelen kunnen al een grote verbetering tot gevolg hebben. Denk aan het regelmatig veranderen van de wachtwoorden van computers, het ‘s avonds uitzetten van de draadloze internetverbinding en het installeren van goede anti-virussoftware. De campagne heet Stop Cybercrime.nu en de initiatiefnemers geven advies om de risico’s te verkleinen. Ook komen er informatiebijeenkomsten.