IBAN Naam-Check moet betalingsfraude tegengaan
Fraude vindt steeds vaker plaats via niet-bancaire vormen, zoals internetoplichting via Marktplaats of door factuurfraude. Daarom hebben de Nederlandse banken de IBAN-Naam Check ontwikkeld, die bij internetbankieren en mobiel bankieren de naam van de begunstigde controleert. De IBAN-Naam Check wordt in april 2017 vanzelf ingevoerd bij de Rabobank bij internetbankieren en mobiel bankieren. De overige banken zullen spoedig daarna volgen.
Als uw organisatie per ongeluk een verkeerde overboeking heeft gedaan, controleren Nederlandse banken niet of de opgegeven rekeningnummers ook overeenkomen met de naam van de begunstigde. In het terugvorderen van het overgeboekte bedrag slaagt uw organisatie alleen als de andere partij daaraan meewerkt. Met de invoering van de IBAN-Naam Check vindt er een automatische controle plaats op de match tussen rekeningnummer en naam van de begunstigde. Kloppen deze gegevens niet, dan krijgt uw organisatie een waarschuwing. Daarmee helpt de IBAN-Naam Check verkeerde overboekingen en fraude tegen te gaan. De controle geldt nu nog alleen bij Nederlandse IBAN- rekeningnummers (tool).
Schade door betalingsfraude daalt
De schade als gevolg van fraude in het betalingsverkeer daalde in 2016 met 43% van € 17,9 miljoen naar € 10,2 miljoen. Dat blijkt uit cijfers van de Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken. Bij internetbankieren daalde het schadebedrag met 78% en kwam daarmee uit op € 822.000. Daarvan is 98,6% door de banken vergoed aan de gedupeerden. De schade als gevolg van fraude met betaalpassen daalde met 32% naar € 5,6 miljoen euro. De daling laat zien dat het banken steeds beter lukt om fraude tijdig op te sporen. Ook de IBAN-Naam Check is een voorbeeld van een maatregel tegen cybercrime (tool). Daarnaast speelt de goede onderlinge samenwerking en kennisdeling tussen financiële instellingen, cybersecuritybedrijven en overheidsinstanties een belangrijke rol bij het terugdringen van fraude in het betalingsverkeer.