Goed voorbereid op aangifte inkomstenbelasting
Ondernemers kunnen vanaf 1 maart gebruikmaken van de vooraf ingevulde aangifte inkomstenbelasting. Op de website van de Belastingdienst zijn daarvoor een aantal checkpunten opgenomen. Ondernemers zijn daardoor goed voorbereid op het invullen van de aangifte.
De vooraf ingevulde aangifte inkomstenbelasting (tool) is per 1 maart ook beschikbaar voor ondernemers. Hierdoor moet het voor ondernemers makkelijker zijn om de aangifte te verzorgen. Om goed voorbereid te zijn op deze aangifte, is het wel verstandig om nog een aantal punten te checken. Om daarbij te helpen heeft de Belastingdienst op de website zeven checks aangegeven voor het verzorgen van de aangifte inkomstenbelasting.
Administratie moet op orde zijn
Als eerste is het natuurlijk handig om te checken of er wel sprake is van ondernemerschap. Controleer dan gelijk of er ook voldaan wordt aan de voorwaarden voor de verschillende aftrekposten zoals de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek. Uiteraard is het ook belangrijk dat de administratie voor uw onderneming op orde is. Daarnaast heeft de Belastingdienst op zijn website extra informatie en handige rekenhulpen staan.
DigiD nodig voor invullen aangifte
Om de aangifte te verzorgen en in te loggen op Mijn Belastingdienst, is een DigiD nodig. Check van tevoren of het account nog actief is. Anders moet er nog een DigiD worden aangevraagd. Het invullen van de aangifte inkomstenbelasting is pas mogelijk als de DigiD beschikbaar is. De aangifte moet vóór 1 mei bij de Belastingdienst binnen zijn. Lukt dat niet, dan moet er vóór 1 mei uitstel aangevraagd worden.