Geluidsoverlast veroorzaakt veel fouten

Geluidsoverlast op de werkvloer kan tot fouten leiden. Ook op een relatief rustige werkplek als een kantoor kan er nogal wat geluidsoverlast zijn. Die kans bestaat al zodra er twee of meer werknemers in één ruimte zitten. In de norm NEN-EN-ISO 3382-3 staat hoe u het geluid op de werkplek objectief kunt meten en wat u kunt doen tegen de geluidsoverlast.

Geluidsoverlast op de werkvloer betekent concentratie- en productiviteitsverlies. Het gepraat van werknemers – bijvoorbeeld tijdens een overleg of telefoongesprek – kan al betekenen dat werknemers 4% tot 41% meer fouten maken dan bij stilte. De norm NEN-EN-ISO 3382 ’Akoestiek - Meting van de ruimte akoestische parameters - Deel 3: Kantoortuinen’ geeft u handvatten om dit probleem tegen te gaan.

De geluidsoverlast op kantoor beperken

De mate van geluidsoverlast op kantoor is afhankelijk van een aantal zaken zoals: de afmetingen van de ruimte (inclusief plafondhoogte), de akoestiek (en hinder), de plaats van de individuele en groepswerkplekken, de kantoormeubelen, het achtergrondgeluid (zoals ventilatiesystemen of radio), de afscherming van apparatuur (zoals printers en kopieerapparaten) en de materiaalkeuze.
Door de gebouwbeheerder, ontwerper, kantoorinrichter of facility manager te attenderen op de norm, kan hij de ruimtes zo inrichten dat de geluidsoverlast zo veel mogelijk beperkt is. Medewerkers zullen zich dan beter kunnen concentreren en prettiger werken. Zo verkleint u ook de kans op verzuim.