Geldschieter crowdfunding tuk op eigen regio

Organisaties die geld willen ophalen met een crowdfundingcampagne, doen er verstandig aan eerst in de regio rond te kijken. Het overgrote deel van de investeerders steekt namelijk geld in projecten in de eigen provincie.

Ook is het bij crowdfunding (tools) zaak om mogelijke geldschieters meteen bij de strot te pakken met een pitch, zo blijkt uit een steekproef van Crowdfundmarkt. Ruim 40% van de investeerders heeft namelijk niet meer dan tien minuten nodig om te besluiten of zij geld steken in een project of niet.
Organisaties op zoek naar financiering zouden er ook voor kunnen kiezen om zich speciaal te richten op de wat meer ‘ervaren’ investeerders. Uit de steekproef blijkt namelijk ook dat de helft van 65-plussers langer dan een half uur onderzoek doet naar een investeringsproject via crowdfunding. Maar in de regel investeren ze ook meer: twee derde geeft minimaal € 500 per project. Onder jongeren tussen 18 en 35 jaar geeft slechts een derde minstens € 500 per project.

Crowdfunding als alternatief voor bankfinanciering

Geld ophalen via crowdfunding groeit hard in Nederland. In 2016 hebben organisaties € 150 miljoen opgehaald via deze vorm van financiering, die organisaties vaak inzetten als alternatief voor financiering via de bank (tool).
Toch is het financieren van een project via een groep geldschieters niet voor elke organisatie de beste optie. Zo moet de organisatie actiever de boer op om de investeringspot gevuld te krijgen. Ook moet het project overtuigend of intrigerend genoeg zijn om ‘wildvreemde’ investeerders een bijdrage te laten leveren. In de checklist ‘Is crowdfunding iets voor de onderneming?’ vindt u meer vragen die u kunt stellen voor uw organisatie aan een crowdfundingcampagne begint.