Fiscus beproeft online betaalmethode iDIN
In opdracht van de Betaalvereniging Nederland is iDIN ontwikkeld: een dienst van banken waarmee klanten zich bij andere organisaties online kunnen identificeren. De Belastingdienst is de eerste organisatie die deelneemt aan een proef met iDIN. Het is de bedoeling dat iDIN in de loop van 2016 beschikbaar is voor organisaties en gebruikers.
Als klanten zich via iDIN bij banken hebben geïdentificeerd, hoeven ze zich niet opnieuw aan te melden via toegangscodes of accounts. Ze kunnen zich bekendmaken met de veilige en vertrouwde inlogmiddelen van hun eigen bank. Via iDIN geeft de gebruiker opdracht aan een bank — in deze pilot vooralsnog alleen INGbank — om gegevens aan een organisatie door te geven die nodig zijn om zich te identificeren. iDIN is ontwikkeld omdat organisaties zich steeds meer willen verzekeren van de identiteit van onlineklanten en gebruikers. Organisaties kunnen iDIN naast iDEAL aanbieden en de methodes zijn vergelijkbaar.
Meer online identificatiemethodes op komst
De Belastingdienst is nu de eerste organisatie waarbij klanten zich ook kunnen identificeren met iDIN. In de toekomst wil de Belastingdienst altijd twee inlogmethoden hebben. De Belastingdienst was hiermee al een eind op weg: zo kunt u bij uw aangifte inkomstenbelasting dit jaar al kiezen tussen de inlogmethode van uw bank of DigiD. Dat de Belastingdienst nu deelneemt aan de proef met iDIN, is opmerkelijk. De overheid is namelijk ook actief met het ontwikkelen van een eigen online identificatiedienst die op den duur DigiD gaat vervangen. De overheid is nu ook al druk bezig met de vervanger van DigiD, Idensys. Dit is de nieuwe online identificatiemethode voor de overheid en het bedrijfsleven. Volgend jaar komt er ook een proef voor deze nieuwe dienst. Waarschijnlijk gaat de overheid pas in 2017 gebruikmaken van Idensys.