Einde Balkenende IV maakt wetten wankel

Door het einde van het kabinet Balkenende IV staan een aantal wetsvoorstellen flink op de tocht. Dit komt omdat ze nog niet of nog maar net bij de Tweede Kamer waren ingediend. Het is overigens nog goed mogelijk dat de Kamer de wetsvoorstellen - die nu onzeker zijn - alsnog goedkeurt. Alleen wetsvoorstellen waarover onenigheid bestaat, zal de Kamer uitstellen.

Eén van de belangrijkste besluiten die het kabinet wilde nemen, waren de nieuwe bezuinigingsmaatregelen die nodig waren om de crisis te bezweren. Op termijn moest er structureel € 35 miljard per jaar bespaard worden. Andere besluiten die het kabinet Balkenende IV nog wilde of moest nemen:

  • De maatregel om de AOW-leeftijd van 65 naar 67 jaar op te trekken (ligt bij de Tweede Kamer).
  • Het plan om jongeren tot 27 jaar een extra tijdelijk contract aan te kunnen bieden (ligt bij de Eerste Kamer).
  • Het wetsvoorstel kilometerheffing, waarbij automobilisten voortaan voor het gebruik in plaats van het bezit van hun auto betalen (ligt bij de Tweede Kamer).
  • Beperking van de renteaftrek bij overnames bij bedrijven (ligt bij de Tweede Kamer).
  • Crisis- en herstelwet, die met bouwprojecten de economische crisis wil bestrijden (ligt bij de Eerste Kamer). Dit wetsvoorstel moet de procedures voor grote bouwprojecten versnellen.

Reeds genomen besluiten

Een aantal besluiten zijn inmiddels al wel genomen. Het gaat hierbij onder andere om de volgende sociale wetten en crisismaatregelen, waarvan er ook een aantal voor gezondheidsbeleid in bedrijven belangrijk zijn:

  • Maatregelen om 200.000 mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen.
  • De invoering van de verplichte maatschappelijke stage voor scholieren.
  • De tijdelijke regeling voor deeltijd-WW om ontslagen te voorkomen, maar het is nog niet duidelijk of de deeltijd-WW ook per 1 april verlengd wordt.
  • Overeenstemming tussen kabinet en sociale partners over loonmatiging, meer scholing en leer-werkbanen voor jongeren die langer dan drie maanden werkloos zijn.
  • Een bonus voor werknemers tussen 62 en 65 jaar om doorwerken te bevorderen.
  • Belangrijke maatregelen voor woon-werk- en zakelijk verkeer, zoals de sloopregeling voor oude auto's, de verlaging van het bijtellingspercentage voor energiezuinige auto's en de introductie én afschaffing van de vliegtaks.