Burn-out komt niet door werk
Jongere werknemers tot 35 jaar waren altijd de meest vitale werknemers, maar nu nemen de werknemers van 35 tot 44 jaar dit stokje over. Toch ervaren de jongere werknemers hun werk niet als zwaarder dan de oudere leeftijdsgroep, zo blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau SKB. Het werk is dus niet de oorzaak van de psychische vermoeidheid onder jongeren, die tot een hogere kans op een burn-out leidt.
Uit de data van onderzoeksbureau SKB blijkt dat alle leeftijdsgroepen van 35 jaar en ouder de afgelopen jaren een daling van 4% tot 5% lieten zien in het percentage psychisch vermoeide werknemers. Alleen in de leeftijdsgroep van 25 tot 34 jaar is het aantal psychisch vermoeide werknemers gelijk gebleven. Er werd onderzocht of het werk hiervoor de oorzaak kon zijn.
Oorzaken vermoeidheid liggen buiten het werk
Het werk bleek niet de oorzaak van de vermoeidheid. In vergelijking met hun oudere collega’s, ervaren jongere werknemers de eisen die het werk aan hun stelt juist als minder zwaar. Daarnaast hebben de hulp- en energiebronnen (zoals goed contact met collega’s) die voor deze jongere leeftijdsgroep van belang zijn ook een beter effect op hun stressbestendigheid. Hieruit trekt het onderzoeksbureau de conclusie dat de oorzaken voor de psychische vermoeidheid juist buiten het werk liggen.
Hogere kans op burn-out bij psychische vermoeidheid
Als arboprofesional wilt u natuurlijk voorkomen dat een werknemer een burn-out krijgt. Een beetje stress kan over het algemeen geen kwaad, maar het is wel belangrijk dat een werknemer tussendoor voldoende kan herstellen. Gebeurt dit niet, dan raakt een werknemer psychisch vermoeid. Dit kan een negatief effect hebben op het werk en zijn gezondheid. Psychisch vermoeide werknemers zijn bijvoorbeeld vatbaarder voor ziekten, tonen minder creativiteit in hun werk en hebben een hoger risico op een burn-out.
Om het risico op een burn-out te verlagen, kunt u werknemers wijzen op het realiseren van een goede werk-privébalans. Daarbij is het onder andere belangrijk dat werknemers leren om prioriteiten te stellen, duidelijke afspraken te maken en voldoende tijd voor zichzelf in te plannen.