BAPI-certificaat nodig voor loonaangifte
Gebruikt u nog een BAPI-pincode om een digitale aangifte loonheffingen te ondertekenen, dan moet u snel actie ondernemen. Vanaf 1 juli 2013 kunt u deze namelijk niet meer gebruiken. U heeft dan een BAPI-certificaat nodig om de aangifte bij de Belastingdienst in te kunnen dienen. Overigens blijft het voor kleine ondernemingen wel gewoon mogelijk om gebruik te maken van het online aangifteprogramma van de Belastingdienst zelf.
Als u zelf uw aangifte loonheffingen verzorgd via aangifte- of administratiesoftware, bent u waarschijnlijk wel bekend met BAPI. Dat is het beveiligde digitale kanaal waarmee u uw aangifte via het softwarepakket naar de Belastingdienst kan sturen. Hoewel het BAPI-kanaal wordt vervangen door Digipoort, moet u nog wel BAPI gebruiken voor de loonaangifte. Vanaf 1 juli aanstaande heeft u een BAPI-certificaat nodig om aangifte te kunnen blijven doen.
Geen certificaat nodig via site Belastingdienst
U kunt een geldig BAPI-certificaat aanschaffen via het KPN BAPI Portal. Deze procedure duurt enkele weken. Neem altijd eerst contact op met de softwareleverancier voor ondersteuning. Voor loonaangiften tot maximaal tien werknemers kunt u overigens nog steeds terecht op het beveiligde gedeelte van de website van de Belastingdienst. Daar heeft u geen BAPI-certificaat voor nodig.