U bent hier

Onderneming & Fiscus
Voortaan achteraf voor reis betalen met NS Flex

Voortaan achteraf voor reis betalen met NS Flex

Reizen voor het werk met het openbaar vervoer wordt eenvoudiger omdat de Nederlandse Spoorwegen een nieuw afrekenmodel geïntroduceerd hebben. NS Flex laat de reiziger achteraf betalen, en dat niet alleen voor het reizen met de trein, maar ook voor ander openbaar vervoer en zelfs het huren van een NS-fiets.

De zakelijke reiziger (tool) die incidenteel of zonder NS-abonnement met de trein reist of die verschillende vervoermiddelen combineert, gaat erop vooruit door de introductie van NS Flex. Dit is een nieuwe dienst van de NS, waarbij de gebruiker eens per maand achteraf betaalt voor de gemaakte reizen. En die betreffen niet alleen de trein, maar ook bus, metro en tram. Zelfs het huren van een NS-fiets is erbij inbegrepen. Dat vergroot niet alleen de flexibiliteit in reizen, maar er hoeft geen saldo meer op de kaart gezet worden en de borg van € 20 (of € 10 voor klanten met een abonnement) is ook verleden tijd.

Eén OV-kaart voor alle vervoermiddelen

Met één OV-kaart op zak kan de reiziger nu dus besluiten per auto naar het werk te gaan en die zakenrelatie in de stad met het openbaar vervoer te bezoeken zonder ingewikkelde handelingen. Declareren (tool) kan makkelijk door het bijbehorende account en de app. Mocht de trein toch te druk zijn om te werken, dan kan in de app de reis worden aangepast van tweede klas naar eerste klas. Een keer vergeten uit te checken is ook geen probleem, want dat wordt automatisch gecorrigeerd. Een kostenteller maakt duidelijk hoeveel er in een bepaalde periode is uitgegeven aan het reizen.

Nieuwe klant betaalt starttarief

Reizigers die al een NS-abonnement hebben, kunnen meteen overstappen. Nieuwe klanten krijgen hun NS Flex-abonnement na een week thuis. Zij betalen wel een ‘starttarief’ van € 10, bestaande klanten betalen € 1 per maand bovenop hun abonnementskosten. Omdat het een nieuwe dienst betreft, zijn nog niet alle abonnementen overgezet, aldus de NS. Bijvoorbeeld Traject Vrij en Intercity Direct Altijd Toeslagvrij zijn nog niet aangepast.