Problemen bij uitvoering oldtimerregeling
De nieuwe regels voor de motorrijtuigenbelasting (MRB) van oldtimers gelden al vanaf 1 januari 2014. De Belastingdienst heeft echter niet veel tijd gehad om de maatregelen in zijn systemen te implementeren. Hierdoor zijn de uitvoering door de fiscus en de voorlichting aan mensen met een oldtimer onder druk komen te staan. Dit blijkt uit antwoorden van staatssecretaris Wiebes van Financiën op vragen uit de Tweede Kamer.
Op 17 december 2013 is de Eerste Kamer akkoord gegaan met de wijzigingen voor de oldtimers. Het was daardoor (te) kort dag voor de Belastingdienst om de systemen hierop aan te passen. De fiscus heeft u in november en december 2013 wel geïnformeerd over de voorgestelde wijzigingen. Eind maart waren de systemen aangepast en is de fiscus begonnen met het versturen van de aanslagen.
Niet direct volledig in de MRB betrekken
In het bericht ‘Langer de tijd voor betalen van MRB oldtimers’ kon u al lezen dat u tot 1 mei de tijd had om te kiezen voor de overgangsregeling. Dit deed u door de aanslag – het jaartarief met een maximum van € 120 – te betalen. Uit de antwoorden van de staatssecretaris blijkt dat op 1 mei nog circa 50.000 aanslagen MRB niet waren betaald, maar dat de Belastingdienst deze oldtimers niet direct volledig in de heffing heeft betrokken. U heeft nog iets langer te tijd gekregen om te betalen en dus de keuze te maken. Komt u niet in aanmerking voor de overgangsregeling, dan betaalt u het volledige tarief voor de MRB met terugwerkende kracht tot 1 januari 2014.
Vrijstelling MRB voor oldtimers
Sinds 1 januari 2014 krijgt u slechts een vrijstelling voor de MRB voor motorrijtuigen van veertig jaar of ouder. Voor de volgende motorrijtuigen bestaat een overgangsregeling: personenauto of bestelauto die uitsluitend bestemd is om op benzine te rijden, motor, vrachtauto die u niet bedrijfsmatig gebruikt en een autobus die u niet bedrijfsmatig gebruikt. Is een motorrijtuig voor het eerst in gebruik genomen op 1 januari 1974 of later maar vóór 1 januari 1988, dan betaalt u slechts het kwarttarief voor de MRB met een maximum van € 120. Is dat niet het geval, dan valt u volledig met de oldtimer in de MRB.