U bent hier

Onderneming & Fiscus
Per oktober één inlogcode voor UWV, Belastingdienst en KvK

Per oktober één inlogcode voor UWV, Belastingdienst en KvK

Vanaf 1 oktober kunnen organisaties met één inlogmethode informatie aanleveren bij verschillende overheidsinstanties, waaronder het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV), de Belastingdienst en de Kamer van Koophandel (KvK). Dit staat in een recente intentieovereenkomst die eHerkenning introduceert bij verschillende overheidsorganisaties.

Organisaties kunnen in de periode vanaf oktober 2017 tot en met 2018 overstappen op eHerkenning. Dit moeten organisaties doen omdat bestaande inlogmethoden volgens de intentieovereenkomst op termijn verdwijnen. Volgens de intentieovereenkomst wordt eHerkenning op den duur de standaardinlogmethode voor:

Er is (nog) geen wettelijke afdwingbare basis

Het ministerie van Economische Zaken heeft bevestigd dat de overstap op eHerkenning (nog) niet wettelijk kan worden afgedwongen. De inhoud en de ingangsdatum van een (verplichte) overstap op eHerkenning zijn nog niet definitief. De datum waarop organisaties verplicht gebruik moeten maken van eHerkenning ligt dus nog niet vast. Het concept wetsvoorstel voor de wet Generieke Digitale Infrastructuur (wet GDI) loopt hierop vooruit.

Lijst met gebruikersnamen en wachtwoorden

Uit de consultatieversie van de wet GDI blijkt  wel dat de toepassing van eHerkenning in de toekomst verplicht zal worden gesteld. De intentieovereenkomst loopt op deze nieuwe wetgeving vooruit en is bedoeld om ervoor te zorgen dat organisaties via eHerkenning kunnen inloggen op overheidswebsites. Dit zorgt voor een administratieve lastenverlichting, want organisaties hebben nu vaak een hele lijst met gebruikersnamen en wachtwoorden.