Loket voor klachten derivatendossier nog heel 2019 open
Kleine ondernemers kunnen langer terecht bij het klachtenloket voor rentederivaten die banken verkochten bij leningen aan het mkb. Klagen blijft nog het hele jaar mogelijk, zo heeft het klachteninstituut voor de financiële sector Kifid bekendgemaakt.
Het dossier over de rentederivaten in het mkb sleept zich al jaren voort. In de jaren na de economische crisis hebben banken zo’n 19.000 van zulke derivaten verkocht, gekoppeld aan leningen. Zo’n derivaat is bedoeld om de ondernemer te beschermen tegen een stijgende rente. Maar de rente ging juist omlaag. En daardoor kregen de ondernemers een fikse rekening gepresenteerd voor het derivaat.
Richtlijnen voor compensatie gedupeerde ondernemers
Na jarenlang gesteggel is er uiteindelijk besloten dat zes banken ondernemers een compensatie moeten betalen omdat ze veel te ingewikkelde producten hebben verkocht. In 2016 is er een zogeheten definitief herstelkader opgesteld, dat richtlijnen geeft voor de compensatie.
Inmiddels zijn de banken een eind op dreef met het afwikkelen van al die voorstellen. Vier van de zes banken hebben inmiddels al hun gedupeerde klanten een definitief aanbod voor compensatie gedaan. Dat zijn Deutsche Bank, ING, SNS Reaal en Van Lanschot.
ABN Amro en Rabobank zijn dit jaar nog bezig
Twee banken, ABN Amro en Rabobank, zijn nog niet zo ver. ABN zegt op de eigen website dat het streven is dat alle klanten in het eerste kwartaal van 2019 een compensatievoorstel binnen hebben.
Rabobank noemt nog niet zo’n termijn. De bank meldt in een toelichting over de voortgang alleen dat klanten die nog geen compensatie-aanbod hebben gekregen dat ‘in 2019’ alsnog krijgen. Wel hebben alle Rabo-klanten inmiddels een brief gehad met ofwel een compensatievoorstel ofwel een voorstel voor een voorschot.
Klacht indienen bij loket Kifid
Toezichthouder AFM blijft de voortgang van de afwikkeling van het hoofdpijndossier in de gaten houden. De nieuwste rapportage (pdf) loopt tot eind 2018 en laat zien dat 8.000 mkb’ers het voorstel van hun bank inmiddels hebben geaccepteerd. In totaal hebben de zes banken al voor € 860 miljoen aan voorschotten en compensatie uitgekeerd, meldt de AFM.
Kleine ondernemers die het niet eens zijn met het compensatievoorstel, kunnen met een klacht terecht bij het Kifid-loket. Dit staat open voor ondernemingen met maximaal 50 werknemers en een omzet van minder dan € 10 miljoen. Sinds de opening in 2015 heeft de geschillencommissie achter het loket ruim 80 klachten ontvangen. Daarvan zijn er nu nog 30 in behandeling. Naast dit loket is er ook nog een onafhankelijke geschillencommissie die klachten beoordeeld.