Kijk uit voor sponsoring met een privétintje!
Sponsoring en reclame zijn bedoeld om de naamsbekendheid van uw onderneming te vergroten. In principe gaat het hier dan ook om zakelijke kosten, die aftrekbaar zijn van de winst. Dit is echter anders als de uitgaven ook verband houden met uw hobby. Dit blijkt ook uit een uitspraak van het Gerechtshof in Arnhem.
De directeur-grootaandeelhouder (dga) in deze zaak was aandeelhouder van een staalbedrijf dat zich ook bezighield met de verkoop van karts en onderdelen daarvoor. De zoon van de dga was actief in de kartwereld. De bv ging het raceteam sponsoren om zo de naamsbekendheid van het bedrijf te vergroten. De onderneming boekte deze uitgaven als zakelijke kosten. De zaken gingen echter niet zo goed en in 1999 moest de bv met de kartactiviteiten stoppen. Tot 2003 ging de sponsoring echter door en bracht ze de kosten ten laste van de winst. De inspecteur corrigeerde dit bij een controle door een navorderingsaanslag inkomstenbelasting bij de dga op te leggen. De uitgaven waren volgens de inspecteur niet volledig zakelijk en daarom was er sprake van een uitdeling aan de dga. Deze was het hier echter niet mee eens en vond de uitgaven wel volledig zakelijk.
Sprake van een wanverhouding
De rechter gaf aan dat persoonlijke behoeften geen rol mogen spelen bij de uitgaven voor sponsoring. Toch hadden de uitgaven ook wel een zakelijk karakter, omdat de sponsoring ook tot doel had om de naamsbekendheid van het staalbedrijf te vergroten. Volgens de rechter was er echter wel sprake van een wanverhouding tussen de sponsoring voor de kartactiviteiten en het nut voor de bv. De persoonlijke behoeften van de dga hadden namelijk een grote rol gespeeld bij de uitgaven voor de sponsoring in de vorm van aanschaf van kartonderdelen voor de zoon. Het gerechtshof vond de sponsorkosten slechts voor een deel zakelijk en dat deel was dus aftrekbaar van de winst.
Gerechtshof Arnhem, 22 februari 2011, LJN: BP8388