Innovatie en MVO doorslaggevend voor reputatie van onderneming
Innovatie en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) bepalen voor meer dan 55% de reputatie van een onderneming. Dat blijkt uit de RepTrak®-notering van 2017 die is uitgevoerd door Reputation Institute BENELUX. Het onderzoek richt zich op de top dertig van Nederlandse ondernemingen.
Uit het reputatieonderzoek blijkt dat een onderneming die zich richt op innovatie en MVO hoog aangeschreven staat bij het Nederlands publiek als het om reputatie gaat. Deze houding van een onderneming maakt voor meer dan de helft deel uit van de algehele factoren die de reputatie van een onderneming bepalen.
Reputatie bepaald door combinatie van factoren
De top drie van ondernemingen met de beste reputatie ziet er als volgt uit:
- Philips
- Heineken
- ASML
Het is voor het elfde jaar op rij dat Philips aanspraak mag maken op deze titel. Philips blijft toonaangevend in de Nederlandse branche wat betreft reputatie door een combinatie van factoren. Zo hebben succesvolle financiële prestaties een belangrijk aandeel, maar ook een CEO die in de branche aandringt op een circulaire economie is bepalend. Verder blijkt dat de onderneming met de (nieuwe) bedrijfsstrategie, gericht op Healthcare en ‘Well Being’, erin geslaagd is om haar positionering rond Healthy Innovation te verscherpen.
ING is opvallende stijger bij de banken
Heineken is vooral sterk in expressieve communicatie en bekendheid en net als Philips blinkt ASML uit in de belangrijkste aanjagers van reputatie: innovatie en MVO. Opvallend in de top dertig is ING. De bank had in 2017 de grootste reputatiegroei van alle ondernemingen in de top dertig. Met de kritiek over de beloning van de CEO kwam zij onlangs nog negatief in het nieuws. Dat heeft echter een kortetermijneffect op de reputatie en zal haar op lange termijn geen schade opleveren, verwacht het onderzoeksbureau.
RepTrak® is een jaarlijks imago-onderzoek
Het Reputation Institute voert het onderzoek elk jaar uit en richt zich daarbij op de top 30 van Nederlandse bedrijven. Met behulp van zijn eigen RepTrak®-tool beoordeelt het onderzoeksbureau hoe de bedrijven gedurende het jaar presteren op emotioneel vlak (zoals aanzien en vertrouwen), ten opzichte van de rationele motor achter de stijging in reputatie (zoals Producten en Diensten, bestuur, Governance, MVO enz.) en hoe dit zich vertaalt naar het gedrag van het publiek voor wat betreft bereidheid tot kopen, ervoor werken en andere zaken.