Fiscus gaat de strijd aan met knellers
Afgelopen jaar is de Belastingdienst regelmatig negatief in het nieuws geweest. Denk aan de fraude met toeslagen en het te laat storten van 30.000 toeslagen en voorlopige teruggaven. Recent heeft staatssecretaris Wiebes van Financiën het strijdplan voor de komende jaren bekendgemaakt.
De afgelopen periode heeft de staatssecretaris gewerkt aan een verbeterprogramma. Uit een uitgebreide analyse blijkt dat er bij de Belastingdienst de volgende knelpunten zijn:
- Achterstallig onderhoud in een groot aantal werkprocessen. De massale afhandeling van bepaalde processen sluit onvoldoende aan bij de huidige individuele gegevensuitwisseling. Daarnaast zijn niet alle processen goed bestand tegen snelle veranderingen.
- Bepaalde regelingen zijn moeilijk uitvoerbaar. De fiscale regelgeving is erg complex en daardoor moeilijk uitvoerbaar. Door wijzigingen van wetgeving neemt de complexiteit toe en ontstaan er uitvoeringsknelpunten.
- De verwachtingen van de Belastingdienst zijn niet duidelijk. Het is onrealistisch om te verwachten dat de fiscus foutloos werkt. En redelijke verwachtingen worden niet altijd goed geformuleerd en gerapporteerd.
Aanpak van de knelpunten
De staatssecretaris wil deze knelpunten aanpakken. Voor elk knelpunt komt er een afzonderlijke aanpak (een zogenoemd spoor):
- Het verminderen van de complexiteit van de regelingen. Daarbij is het belangrijk om te kijken naar de uitvoerbaarheid van de regelingen (spoor A).
- Het vernieuwen van de massale processen. Digitalisering moet zorgen voor uniformering en standaardisering van de processen. Dit moet de processen efficiënter maken. Ook moet er meer aandacht komen voor situaties die niet volgens het boekje gaan (spoor B).
- Helder stellen van de verwachtingen en rapporteren van prestaties van de Belastingdienst (spoor C).
Daarnaast komt er nog een apart spoor om de veranderingen als gevolg van de andere sporen bij de Belastingdienst te borgen (spoor X).
Oplossingen hebben tijd nodig
Het oplossen van de knelpunten bij de Belastingdienst is niet een kwestie van dagen. Er moeten namelijk regelingen worden vereenvoudigd en dat heeft tijd nodig. Daarnaast moet de ICT-structuur van de Belastingdienst aangepakt worden. Het aanpassen van deze processen is niet in één dag gebeurd.