Facturatieproces kan heel goed gedigitaliseerd worden
Nederlandse ondernemingen versturen hun facturen steeds vaker digitaal. Het aandeel van ondernemingen dat digitaal factureert, is in 2018 flink gestegen naar 64%, in 2017 was dat nog 53%. Dat blijkt uit de Visma Digitaliseringsindex 2018.
Het onderzoek is gehouden onder 200 Nederlandse ceo’s, cfo’s en eindverantwoordelijken voor de financiële administratie bij het midden- en kleinbedrijf (mkb) en het grootbedrijf. Met het onderzoek is in kaart gebracht hoe het gesteld is met de digitalisering van Nederlandse ondernemingen. Vooral in het mkb is een stijging te zien.
Versturen facturen meest gedigitaliseerde proces
In het onderzoek zijn verschillende processen bekeken: bankmutaties, vrijedagen- en ziektemelding, het versturen en ontvangen van facturen (tool), factuurverwerking, rapportage, onkostendeclaratie en urenregistratie (tool). Hieruit blijkt dat het versturen van facturen het meest gedigitaliseerde proces is in 2018. 64% van de ondernemingen factureert digitaal (tool) in 2018, tegen 53% in 2017. De handel en dienstverlening lopen voorop met 71% en 76%. Vooral de hoeveelheid facturen speelt een rol bij het besluit om dit proces te willen digitaliseren.
Digitaal ontvangen facturen blijft achter
Het digitaal ontvangen van facturen is snel gestegen van 39% vorig jaar naar 51% in 2018. Het blijft nog wel achter bij het digitaal versturen. Als belangrijkste belemmering worden de bestaande financiële systemen genoemd. Er is wel een fors verschil tussen het mkb (46%) en de grotere ondernemingen (70%). Vooral de dienstverlening en overheid/non-profit zijn koplopers met respectievelijk 60% en 58%.
Verdere digitalisering van processen in 2021
Ruim de helft van de bedrijfsprocessen (56%) is in 2018 gedigitaliseerd, dat is bijna gelijk aan 2017 (54%). De verwachtingen zijn weer positief. Tegen 2021 denken Nederlandse ondernemingen dat in totaal 73% van de processen digitaal zal verlopen. Vorig jaar was dit 71%. Grote organisaties verwachten dat 81% gedigitaliseerd zal zijn. Kleinere organisaties zijn opnieuw iets behoudender, met 71%.