Digitaal beroepschrift mag, maar kan nog niet
U moet nog even wachten totdat het technisch mogelijk is, maar dan kunt u namens uw onderneming elektronisch beroepschriften indienen. U kunt hierbij dan gebruikmaken van eHerkenning. Het gaat dan om zaken die u bij de sectoren bestuursrecht van de rechtbanken en gerechtshoven, maar ook bij de drie appelcolleges: de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, de Centrale Raad van Beroep en het College van Beroep voor het bedrijfsleven aanbrengt . Daarnaast kunt u ook nog digitaal terecht bij de in hoger beroep rechtsprekende belastingrechters en de Hoge Raad als belastingrechter.
In het bericht ‘Beroepschrift kan per 1 juli digitaal', kon u lezen dat de mogelijkheid eraan zat te komen om via een webformulier elektronisch een beroepschrift in te dienen. Door de late publicatie in het staatsblad is deze datum ruim twee weken opgeschoven naar 16 juli. Hoewel het besluit nu dus van kracht is, moet u uw beroepschriften voorlopig toch nog schriftelijk indienen, omdat elektronische indiening op dit moment technisch onmogelijk is.
eHerkenning aanvragen
Zodra u daadwerkelijk elektronisch beroepschriften kunt indienen bij de bestuursrechter, leest u dat uiteraard op deze website of in Fiscaal Rendement. Hoe dan ook heeft u daar de nieuwe identificatiemethode eHerkenning voor nodig, waarvoor u sinds kort inloggegevens kunt aanvragen. Dit kan door bij één van de zes aanbieders van eHerkenning een identificatiemiddel naar keuze aan te vragen en een formulier in te vullen wie namens uw onderneming mogen handelen. Beroepschriften mag u natuurlijk ook nog gewoon schriftelijk blijven indienen.
Let op: beroepschriften op belastinggebied kunt u dus niet digitaal indienen. Dit kan straks alleen in hoger beroepszaken in het belastingrecht!